Dress

Methodiek

Dress: screenshots

Doel

Leerlingen gaan in dialoog over gender- en seksuele diversiteit

Duur

30 min

Materiaal

PowerPoint met screenshots

Kortfilm Dress

Projectiescherm

Internet of USB met kortfilm



Werkwijze
 

  1. Toon de kortfilm Dress over een jongen die in een jurk naar een verjaardagsfeest wil (+/- 10’)
  2. Vraag wat de leerlingen vonden van de kortfilm.
  3. Start een nabespreking aan de hand van de PowerPoint met screenshots en onderstaande vragen.

Slide 1

  • Wat vind je als een jongen zich in een meisje kleedt of omgekeerd?
  • Wat is dan typisch voor jongens en typisch voor meisjes?
  • Vind je dat kleren altijd uitgesproken mannelijk of vrouwelijk moeten zijn?

Slide 2

  • Wat zou je er van vinden als je kind zich in het ander geslacht zou kleden?
  • Welke reactie zou jij het liefst krijgen van je ouders?
  • Zou je anders reageren als het iemand is die je niet kent?

Slide 3

  • Reageren de ouders van Marie anders dan de ouders van Lucas?
  • Waarom proberen deze ouders Lucas jongenskleren te laten dragen?
  • Wat zou een andere reactie kunnen zijn?
  • Bij welke reactie zou het kind zich goed kunnen voelen?
  • Is deze reactie herkenbaar in onze samenleving?

Slide 4

  • Is het meer aanvaard als meisjes zich in jongenskleren kleden dan andersom?
  • Ken je meisjes die dit doen?
  • Hoe zou je reageren als je op school een meisje ziet dat zich in jongenskleren kleedt?

Slide 5 + 6

  • Wat zie je op deze screenshot?
  • Wat is typisch mannelijk of vrouwelijk rolgedrag in de kortfilm?
  • Kan je voorbeelden geven van typisch mannelijk vrouwelijke rolgedrag vanuit je omgeving?

Slide 7

  • Denk je dat kinderen altijd hun ouders kopiëren?
  • Waarom zou de moeder van Lucas de vader schminken?
  • Op welke manier kunnen ze het nog aanpakken?

Slide 8

  • Denk je dat Lucas minder gelukkig zal zijn als hij zich niet in meisjeskleren mag kleden?
  • Denk je dat de jongen in deze film normaal is?
  • Wat is normaal?
  • Wijk jij soms ook af van 'de norm'? Op welke vlakken?

Slide 9

  • Denk je dat deze jongen transgender is?
  • Wat is transgender?
  • Op welke leeftijd weet je 100% zeker dat je niet in het juiste lichaam geboren bent?
  • Waarom is er een 'norm' dat iemand mannelijk of vrouwelijk moet zijn?

Dress: kringgesprek

Doel

Leerlingen gaan in dialoog over gender- en seksuele diversiteit

Duur

30 min

Materiaal

Kortfilm Dress

Projectiescherm

Internet of USB met kortfilm

Werkwijze

  1. Vraag aan de leerlingen wat ze volgens hen te zien zullen krijgen als ze weten dat de titel van de kortfilm DRESS is
  2. Toon de kortfilm Dress over een jongen die in een jurk naar een verjaardagsfeest wil (+/- 10’)
  3. Vraag wat de leerlingen vonden van de kortfilm.
  4. Start een gesprek aan de hand van onderstaande vragen.
  • Wat vind je ervan als een jongen zich in een meisje kleedt of omgekeerd?
  • Wat vind je ervan als je zoon/dochter zich in het andere geslacht zou kleden?
  • Wat is dan typisch voor meisjes en typisch voor jongens?
  • Wat vind je ervan dat kledij altijd uitgesproken mannelijk of vrouwelijk is?
  • Kan je in je eigen woorden beschrijven hoe het voelt om man of vrouw te zijn?
  • Wat denk je als je de jongen in deze film ziet?
  • Wat versta je onder ‘normaal’?
  • Denk je dat deze jongen transgender is?
  • Ken je iemand die zich kleedt in het andere geslacht?
  • Wat zou je doen als een vriend/vriendin zich kleedt in het andere geslacht?
  • Wat zou je doen als het een onbekend persoon is?
  • Wat vind je van de reacties van de ouders in de kortfilm?
  • Welke reactie zou jij het liefst krijgen van jouw ouders?
    Hoe zou de jongen zich voelen als hij zich niet zo zou mogen kleden?
  • Zie je deze reacties ook in je omgeving?
BijlageGrootte
Bestand dressscreenshots.pptx5.25 MB