Dress
Methodiek
Dress: screenshots
Doel
Leerlingen gaan in dialoog over gender- en seksuele diversiteit
Duur
30 min
Materiaal
PowerPoint met screenshots
Projectiescherm
Internet of USB met kortfilm
Werkwijze
- Toon de kortfilm Dress over een jongen die in een jurk naar een verjaardagsfeest wil (+/- 10’)
- Vraag wat de leerlingen vonden van de kortfilm.
- Start een nabespreking aan de hand van de PowerPoint met screenshots en onderstaande vragen.
Slide 1
- Wat vind je als een jongen zich in een meisje kleedt of omgekeerd?
- Wat is dan typisch voor jongens en typisch voor meisjes?
- Vind je dat kleren altijd uitgesproken mannelijk of vrouwelijk moeten zijn?
Slide 2
- Wat zou je er van vinden als je kind zich in het ander geslacht zou kleden?
- Welke reactie zou jij het liefst krijgen van je ouders?
- Zou je anders reageren als het iemand is die je niet kent?
Slide 3
- Reageren de ouders van Marie anders dan de ouders van Lucas?
- Waarom proberen deze ouders Lucas jongenskleren te laten dragen?
- Wat zou een andere reactie kunnen zijn?
- Bij welke reactie zou het kind zich goed kunnen voelen?
- Is deze reactie herkenbaar in onze samenleving?
Slide 4
- Is het meer aanvaard als meisjes zich in jongenskleren kleden dan andersom?
- Ken je meisjes die dit doen?
- Hoe zou je reageren als je op school een meisje ziet dat zich in jongenskleren kleedt?
Slide 5 + 6
- Wat zie je op deze screenshot?
- Wat is typisch mannelijk of vrouwelijk rolgedrag in de kortfilm?
- Kan je voorbeelden geven van typisch mannelijk vrouwelijke rolgedrag vanuit je omgeving?
Slide 7
- Denk je dat kinderen altijd hun ouders kopiëren?
- Waarom zou de moeder van Lucas de vader schminken?
- Op welke manier kunnen ze het nog aanpakken?
Slide 8
- Denk je dat Lucas minder gelukkig zal zijn als hij zich niet in meisjeskleren mag kleden?
- Denk je dat de jongen in deze film normaal is?
- Wat is normaal?
- Wijk jij soms ook af van 'de norm'? Op welke vlakken?
Slide 9
- Denk je dat deze jongen transgender is?
- Wat is transgender?
- Op welke leeftijd weet je 100% zeker dat je niet in het juiste lichaam geboren bent?
- Waarom is er een 'norm' dat iemand mannelijk of vrouwelijk moet zijn?
Dress: kringgesprek
Doel
Leerlingen gaan in dialoog over gender- en seksuele diversiteit
Duur
30 min
Materiaal
Projectiescherm
Internet of USB met kortfilm
Werkwijze
- Vraag aan de leerlingen wat ze volgens hen te zien zullen krijgen als ze weten dat de titel van de kortfilm DRESS is
- Toon de kortfilm Dress over een jongen die in een jurk naar een verjaardagsfeest wil (+/- 10’)
- Vraag wat de leerlingen vonden van de kortfilm.
- Start een gesprek aan de hand van onderstaande vragen.
- Wat vind je ervan als een jongen zich in een meisje kleedt of omgekeerd?
- Wat vind je ervan als je zoon/dochter zich in het andere geslacht zou kleden?
- Wat is dan typisch voor meisjes en typisch voor jongens?
- Wat vind je ervan dat kledij altijd uitgesproken mannelijk of vrouwelijk is?
- Kan je in je eigen woorden beschrijven hoe het voelt om man of vrouw te zijn?
- Wat denk je als je de jongen in deze film ziet?
- Wat versta je onder ‘normaal’?
- Denk je dat deze jongen transgender is?
- Ken je iemand die zich kleedt in het andere geslacht?
- Wat zou je doen als een vriend/vriendin zich kleedt in het andere geslacht?
- Wat zou je doen als het een onbekend persoon is?
- Wat vind je van de reacties van de ouders in de kortfilm?
- Welke reactie zou jij het liefst krijgen van jouw ouders?
Hoe zou de jongen zich voelen als hij zich niet zo zou mogen kleden? - Zie je deze reacties ook in je omgeving?
Bijlage | Grootte |
---|---|
dressscreenshots.pptx | 5.25 MB |