10 stappen tot coming out

Methodiek

Doel
Jongeren in dialoog laten gaan over de uitdagingen van een coming-out.

Duur
45 minuten

Materiaal
Pen en papier

Werkwijze

  1. Plaats de leerlingen samen in duo’s of trio’s
  2. Zorg dat iedereen het nodige materiaal bij heeft (1 stift per duo) 
  3. Geef de opdracht in stapjes mee:
    • Schrijf op het bord de cijfers van 1 tot en met 10 op, zorg voor voldoende schrijfplaats naast elk cijfer.
    • Schrijf naast het cijfer 10 “coming-out”
    • Voor de effectieve start van de werkvorm vraag je ter controle of iedereen weet wat een coming-out is, laat bij voorkeur een leerling dit uitleggen aan de klas, stuur bij waar nodig: Coming-out is de term die wordt gebruikt door holebi’s om hun ervaring te beschrijven van zelfontdekking, zelfacceptatie, openheid en eerlijkheid over hun seksuele geaardheid en hun besluit om dit met anderen te delen wanneer en hoe ze dit zelf willen.
    • Laat de duo's in de volgorde waarin ze zitten naar voor komen om een stap in het proces voorafgaand aan een coming-out op te schrijven.  Zaken die leerlingen zouden kunnen opschrijven zijn: realiseren dat je niet hetzelfde denkt als je vrienden wanneer je over relaties bezig bent, nieuwsgierig dingen opzoeken op het internet, praten op anonieme fora, jezelf vinden in je zoektocht, nadenken over aan wie je het eerst vertelt….  De leerlingen zullen heel uiteenlopende zaken opschrijven.
  4. Bespreek na met de klas:  Hoe denkt de grote groep over de verschillende stappenplannen? Is iedereen het hierover eens? Is er iets over het hoofd gezien? Is een coming-out noodzakelijk? Wat is het verschil met outing?
  5. Neem voor dit gesprek de rest van de geplande tijd (+/- 20 min)
  6. Geef als conclusie mee dat een coming-out voor iedereen anders loopt en soms niet altijd hoe de persoon zou willen.

Tip
Laat taalzwakkere jongere deze volgorde bepalen met de prenten van #SoWhat?! The Gayme