Dress: stellingen
Doel
Leerlingen gaan in dialoog over gender- en seksuele diversiteit
Duur
30 min
Materiaal
PowerPoint met stellingen
Projectiescherm
Internet of USB met kortfilm
Werkwijze
- Toon de kortfilm Dress over een jongen die in een jurk naar een verjaardagsfeest wil (+/- 10’)
- Vraag wat de leerlingen vonden van de kortfilm.
- Laat de leerlingen recht staan en vraag om te antwoorden op volgende stellingen.
- Lees de stelling en laat de leerlingen aan de ja- of nee- kant gaan staan.
- Begeleid het gesprek verder.
Stellingen | Bijvragen |
---|---|
Het is oké voor jongen om make-up te dragen |
Wat vind je hiervan? Komt dit vaak voor? Wat zijn typisch mannelijke uiterlijke kenmerken? |
Meisje die voetbal spelen, zijn sowieso meer mannelijk |
Wat vind je hiervan? Komt dit vaak voor? Wat zijn typische vrouwelijke uiterlijke kenmerken? |
Voetballende meisjes vallen minder op dan jongens met make-up |
Merk je dat ze verschillend beoordeeld worden? Wat vind je hiervan? |
Als vrienden zouden vertellen dat ze zich willen kleden in een ander geslacht, zou ik helpen met de kledijkeuze. |
Verschil dit als het een bekende, onbekende of familielid zou zijn? Hoe zou jij reageren? Zou de vriendschap hierdoor veranderen? |
Als je je graag kleedt in het andere geslacht, ben je een holebi? |
Waarom wel? Waarom niet? Wat is genderdiversiteit? Wat is seksuele diversiteit? Wat is het verschil tussen beide? |
Als je je graag kleedt in het ander geslacht, dan ben je holebi. |
Waarom wel? Waarom niet? Wat is genderdiversiteit? Wat is seksuele diversiteit? Zijn de meeste drag queens hetero of holebi? |
Uniseks kledij zorgt ervoor dat iedereen zich kan kleden zoals die wil. |
Waarom wel? Waarom niet? Wat versta je onder uniseks kledij? Hoe zou jij ervoor zorgen dat iedereen zich kan kleden volgens diens eigen genderidentiteit? |