blikken en blozen

Methodiek

blikken en blozen 

Concept
Dit is een associatie-oefening waarbij je als leerkracht inzicht krijgt in hoe de leerlingen staan tegenover holebi’s. Je kan de methodiek gebruiken als inleiding op het holebithema. 

Duur
15  minuten

Materiaal
Bord en krijt

Werkwijze

  1. Schrijf het woord ‘verliefd’ op het bord.
  2. Laat de leerlingen in enkele woorden vertellen wat er bij hen opkomt, waarmee ze dit associëren. Schrijf hun associaties op rond het kernwoord. Vaak zullen er woorden als ‘vlinders’, ‘kussen’, ‘romantiek’, ‘seks’, ‘jongen’, ‘meisje’ opgesomd worden.
  3. Na de associatieronde vraag je of er een verschil zou zijn bij holebi’s. Conclusie: er is weinig verschil tussen holebi’s en hetero’s. Holebi’s hebben dezelfde gevoelens als hetero’s. Alleen worden zij niet (enkel) verliefd op iemand van het andere geslacht. Er is ook een verschil in hoe de maatschappij naar hen kijkt. Deze woorden zijn een aanknopingspunt om over te gaan tot een groepsgesprek over het holebithema of tot een verdiepende methodiek (zie verder). 

Variaties

  • Je kan de leerlingen laten associëren met andere woorden zoals ‘holebi’, ‘anders zijn’ of ‘pesten’.
  • Je kan de leerlingen prenten laten zoeken die ze associëren met een woord en hen een collage laten maken.