Een week met Jens en Sanne

Methodiek

Concept
De leerlingen maken kennis met Jens en Sanne en volgen hen gedurende één week. In die week leren de leerlingen zich bewust worden van de (strenge) genderregels binnen onze maatschappij en op welke manier expressie wel of niet mag plaatsvinden.



Materiaal
Bijlage 1: Vriendenboekje Jens en Sanne 
Bijlage 2: papieren aankleedpoppetjes Jens en Sanne 

Werkwijze

  1. Vertel de klas dat ze deze week twee nieuwe leerlingen gaan leren kennen, namelijk Jens en Sanne.
  2. Om Jens en Sanne welkom te heten mag iedereen in de klas een vriendenboekje invullen. Op die manier leren Jens en Sanne iedereen snel kennen. De leerlingen mogen het vriendenboekje helemaal naar hun eigen waarheid invullen. 
  3. Als iedereen het vriendenboekje ingevuld heeft, deel je het vriendenboekje van Jens en Sanne uit. Ze hebben het namelijk ook voor de klas ingevuld. 
    Bespreek samen met de klas het vriendenboekje aan de hand van de volgende vragen: 
    • Wie heeft hetzelfde lievelingsvak? 
    • Denk je dat Jens een toffe klasgenoot zou zijn?
    • Zou Sanne het hier leuk vinden op school? 
    • Wie heeft er dezelfde hobby als Jens of Sanne? 
    • Wat vinden jullie leuke antwoorden op de vragen? 
    • Welke antwoorden vallen jullie op? 
      Opmerking voor de leerkracht: 
      Deze vragen dienen als leidraad, maar je kan zelf altijd vragen toevoegen om een gesprek te voeren met de klas. Deze vragen hebben als doel om eventuele gelijkenissen en verschillen te duiden. Zowel Jens als Sanne hebben heel genderneutrale antwoorden gegeven, maar bij een paar vragen is dit niet het geval. Probeer reacties uit de leerlingen te krijgen over die verschillen. 
  4.  Het wordt tijd om kennis te maken met Jens en Sanne. Deel het werkblad uit met de genderpopjes. Vertel dat Jens en Sanne geen echte nieuwe klasgenootjes zijn maar dat we Jens en Sanne wel gaan volgen. Elke dag zal er een klein verhaaltje en een vraag volgen. 
    Laat de leerlingen de figuurtjes en kleren zo net mogelijk uitknippen. 
  5.  Elke dag, tussen de lessen door, vertel je een kort dilemma waar Jens en Sanne voor komen te staan op het vlak van kleding. Laat de klas dan via de genderpoppetjes kiezen welke kleren ze zouden aantrekkenmochten ze Sanne of Jens zijn. De verhalen zijn grotendeels hetzelfde voor zowel Jens als Sanne. Bevraag daarom goed waarom ze bijvoorbeeld voor Sanne een andere keuze zouden maken dan voor Jens. 
  6. Bespreek dan deze keuze met de leerlingen klassikaal. De tijd die je hier in steekt is afhankelijk van hoeveel tijd je hebt. Reken minimaal 15 minuten tot een half uur afhankelijk van de nabespreking. 

Er zijn geen goede of foute antwoorden, maar ga niet zelf in stereotypen antwoorden. Bijvoorbeeld:  

  •  jongens moeten dat kledingstuk dragen omdat ze anders te "vrouwelijk" zijn. 
  •  meisjes zouden bij speciale momenten (verjaardag, doop, plechtige communie) een jurk moeten dragen omdat dit zo hoort. 
  • tijdens carnaval hoort een meisje niet als Batman verkleed te komen. 

Als leerlingen met deze antwoorden komen, kan je beter vragen of ze hun mening kunnen uitleggen aan de klas. Vraag wie het er niet mee eens is en probeer zo meerdere meningen te laten horen. Geef gerust zelf voorbeelden als de klas er niet op kan komen.

Weekverhaal Jens 

Maandag 
Jens is zenuwachtig. Het is deze week zijn laatste week op school. Volgende week verhuist hij met zijn ouders en gaat hij naar een nieuwe school. Gelukkig heeft hij zijn vriendenboekje al opgestuurd. Zo kunnen zijn nieuwe klasgenoten hem al leren kennen. Hij wil er vandaag op zijn mooist uitzien om de week goed te starten.

  • Welke kleren doe je Jens aan? En waarom? 

Dinsdag
Op dinsdag moet Jens altijd naar de voetbalploeg direct na school. Als hij 's ochtends wakker wordt, kijkt hij er al naar uit. Het liefst zou hij vandaag in zijn voetbalkleren naar school gaan. "Lekker gemakkelijk, zo hoef ik me niet om te kleden", denkt hij. En het is helemaal niet zo koud vandaag. Hij is zo trots op zijn voetbalteam en wil dat iedereen ziet dat hij er speelt. 

  • Welke keuze maak jij? Mag Jens in zijn voetbaloutfit naar school gaan of moet hij iets anders aan? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?

Woensdag
Vandaag heeft Jens afgesproken met zijn beste vriendin Nele. Ze hebben op zolder de verkleedkoffer ontdekt vol met oude en gekke kleren. Ze hebben de grootste lol, allebei trekken ze de gekste dingen aan. Ze pakken de camera en maken er een echte fotoshoot van!

  • Welke gekke kleren zou Jens aantrekken? Zijn er dingen die jij niet zou willen aandoen bij een verkleedfeestje? 

Donderdag 
De school waar Jens nu nog op zit organiseert een talentenjacht. Net zoals op tv! Iedereen die wil, mag zijn of haar talent laten zien voor heel de school. Jens twijfelt, hij heeft zich opgegeven om zijn balletkunsten te tonen. Maar als hij in de ochtend zijn balletkleren pakt, weet hij het niet meer.

  • Hoe zouden zijn klasgenoten reageren? Hij zou ook een streetdance dans kunnen brengen, maar het ballet doet hij het allerliefst. Wat zou jij kiezen mocht je in Jens zijn plaats zijn? 

Vrijdag 
Jens is uitgenodigd op een discofeestje bij een jarig klasgenootje. Het thema is 'hoe zotter, hoe beter'.
"Het is zoals met carnaval", denkt hij in zichzelf…

  • "Maar wat moet ik nu weer aantrekken?" 

Weekverhaal Sanne

Maandag 
Sanne is zenuwachtig. Het is deze week haar laatste week op school. Volgende week verhuist ze met haar ouders en gaat ze naar een nieuwe school. Gelukkig heeft ze haar vriendenboekje al opgestuurd. Zo kunnen haar nieuwe klasgenoten haar al leren kennen. Ze wil er vandaag op haar mooist uitzien om de week goed te starten.

  • Welke kleren doe je Sanne aan? En waarom? 

Dinsdag
Op dinsdag moet Sanne altijd naar de voetbalploeg, direct na school. Als ze 's ochtends wakker wordt, kijkt ze er al naar uit. Het liefst zou ze vandaag heel de dag in voetbalkleren naar school gaan. "Lekker gemakkelijk, zo hoef ik me niet om te kleden", denkt ze. Plots twijfelt ze, is het wel gepast om met deze kleren naar school te gaan als meisje? 

  • Welke keuze maak jij? Mag Sanne in haar voetbaloutfit naar school gaan of moet zij iets anders aantrekken? Is er een verschil met de keuze die je voor Jens gemaakt hebt? 

Woensdag
Sanne heeft afgesproken met haar beste vriend Jöran. Ze hebben op zolder een verkleedkoffer ontdekt met oude en gekke kleren. Ze hebben de grootste lol, allebei proberen ze de gekste dingen aan. Ze pakken de camera en maken er een echte fotoshoot van!  

  • Welke gekke kleren zou Sanne aantrekken? Zijn er dingen die jij niet zou willen aandoen bij een verkleedfeestje? Is er een verschil met Jens? Zou Jens dingen aantrekken die Sanne niet zou aandoen bij een verkleedfeest? 

Donderdag  
De school waar Sanne nu nog op zit organiseert een talentenjacht. Net zoals op tv! Iedereen die wil mag zijn of haar talent laten zien voor heel de school. Sanne gaat haar balletkunsten tonen voor heel de school. Ze heeft haar balletoutfit al een week klaar staan.

  • Welk balletoutfit zou jij aandoen voor Sanne? Hoe vergelijk je dit met Jens? 

Vrijdag 
Sanne is uitgenodigd voor een discofeestje bij een jarig klasgenootje. Het thema is 'hoe zotter, hoe beter'. "Het is zoals met carnaval", denkt ze in zichzelf…

  • "Maar wat moet ik nu weer aantrekken?