Dress: stellingen

Methodiek

Doel

Leerlingen gaan in dialoog over gender- en seksuele diversiteit

Duur

30 min

Materiaal

PowerPoint met stellingen

Kortfilm Dress

Projectiescherm

Internet of USB met kortfilm



Werkwijze
 

  1. Toon de kortfilm Dress over een jongen die in een jurk naar een verjaardagsfeest wil (+/- 10’)
  2. Vraag wat de leerlingen vonden van de kortfilm.
  3. Laat de leerlingen recht staan en vraag om te antwoorden op volgende stellingen.
  4. Lees de stelling en laat de leerlingen aan de ja- of nee- kant gaan staan.
  5. Begeleid het gesprek verder.
Stellingen Bijvragen
Het is oké voor jongen om make-up te dragen

Wat vind je hiervan?

Komt dit vaak voor?

Wat zijn typisch mannelijke uiterlijke kenmerken?

Meisje die voetbal spelen, zijn sowieso meer mannelijk

Wat vind je hiervan?

Komt dit vaak voor?

Wat zijn typische vrouwelijke uiterlijke kenmerken?

Voetballende meisjes vallen minder op dan jongens met make-up

Merk je dat ze verschillend beoordeeld worden?

Wat vind je hiervan?

Als vrienden zouden vertellen dat ze zich willen kleden in een ander geslacht, zou ik helpen met de kledijkeuze.

Verschil dit als het een bekende, onbekende of familielid zou zijn?

Hoe zou jij reageren?

Zou de vriendschap hierdoor veranderen?

Als je je graag kleedt in het andere geslacht, ben je een holebi?

Waarom wel? Waarom niet?

Wat is genderdiversiteit?

Wat is seksuele diversiteit?

Wat is het verschil tussen beide?

Als je je graag kleedt in het ander geslacht, dan ben je holebi.

Waarom wel? Waarom niet?

Wat is genderdiversiteit?

Wat is seksuele diversiteit?

Zijn de meeste drag queens hetero of holebi?

Uniseks kledij zorgt ervoor dat iedereen zich kan kleden zoals die wil.

Waarom wel? Waarom niet?

Wat versta je onder uniseks kledij?

Hoe zou jij ervoor zorgen dat iedereen zich kan kleden volgens diens eigen genderidentiteit?