Anonieme vragen

Methodiek

Doel
Veiligheid creëren zodat leerlingen hun persoonlijke vragen over gender- en seksuele diversiteit kunnen stellen.

Materiaal
Lege blaadjes en balpennen.

Duur
25 minuten
 

Werkwijze

  1. Geef elke leerling enkele lege blaadjes en een balpen.
  2. De jongeren mogen vragen opschrijven die ze graag zouden willen weten over het thema. Iedereen moet iets opschrijven. Dit kan ook een mop of een compliment voor de scholenwerker zijn. Dit zodat de jongeren van elkaar niet kunnen zien of ze een vraag hebben opgeschreven of niet. Zo voorkom je dat jongeren elkaar uitlachen omdat hij/zij/die een vraag hebben.
  3. Bundel de vragen per categorie terwijl de leerlingen bezig zijn met een volgende werkvorm of terwijl je medeworkshopbegeleider de groep begeleidt.
  4. Beantwoord de vragen na de volgende werkvorm, zorg voor afwisseling in soorten vragen 

Gouden tips om de werkvorm te doen lukken

  • Vraag nooit van wie de vraag komt.
  • Als er kwetsende vragen op staan, filter je deze eruit.
  • Deze werkvorm wordt vaak redelijk in het begin gedaan maar kan op zich ook als afsluiter. Hij geeft leerlingen de kans om zaken aan te halen die ze hopen dat beantwoord worden, die nog niet ter sprake zijn geweest of om vragen te stellen die zij niet zomaar publiekelijk durven formuleren.
  • Maak de leerlingen vooraf goed duidelijk dat ze elke vraag mogen stellen, zolang ze maar ernstig bedoeld is. Alles kan dus. Als het over een open vraag aan de rest van de klas gaat, mag de klas natuurlijk ook weigeren te antwoorden.
  • Als begeleider lees je best de briefjes die binnensijpelen al eens goed door en probeer je terugkomende vragen wat te clusteren. Je kan je programma hier een stuk aan aanpassen, op het einde kan je dan nog de thema’s of vragen overlopen die tijdens de workshop nog niet aan bod kwamen.
  • Als er gêne is om een vraag vanuit de groep te beantwoorden (ook al is het een ernstige vraag die ter zake doet), kan het helpen als jij als begeleider de eerste stap zet. Dit (meestal) niet door je eigen seksleven te vertellen maar wel door aan te geven hoe jij daar op die leeftijd tegen aankeek, door cijfermateriaal te geven, door met een luchtige, relativerende opmerking het taboe rond bepaalde opmerkingen te doorbreken.