PAARS-actie op school

Campagne PAARS

Naar aanleiding van de Internationale Dag Tegen Holebifobie en Transfobie (IDAHOT) doen elk jaar op 17 mei tal van onderwijsinstellingen in Vlaanderen en Brussel mee met de campagne PAARS, onderdeel van de grootste LGBT+-sensibiliseringscampagne van de wereld.

Historiek

Na een reeks zelfmoorden in de VS van LGBT+-jongeren door pestgedrag, riep Brittany McMillan in 2010 haar medescholieren op om paars te dragen, als teken van solidariteit met de LGBT+ community. Paars is een kleur uit de regenboogvlag, die kracht en moed symboliseert, die je nodig hebt om op te komen voor jezelf en te kunnen zijn wie je bent.
De oproep werd massaal opgevolgd en sindsdien doen er elk jaar miljoenen mensen mee aan de paarse dag. De campagne werd overgenomen door andere landen, waaronder Nederland en België. 

De campagne PAARS kan in vijf punten worden samengevat: 
 
1. Doel PAARS
Meer verdraagzaamheid creëren in de maatschappij voor LGBT+-jongeren.

2. Werkwijze
Oproepen om: 
- paars te dragen (om steun en solidariteit te tonen aan LGBT+-jongeren).
- het LGBT+-thema beter bespreekbaar maken (in de klas), o.a. met behulp van onze PAARS-krant.
- een (klasoverschrijdende) activiteit te organiseren die verbondenheid creëert. 

3. Organiseren PAARS
- PAARS is een laagdrempelige en flexibele campagne die wordt georganiseerd naargelang de eigenheid van de onderwijsinstelling.
- Aan de fysieke campagne is ook een online campagne verbonden.
- Voor het lager en secundair onderwijs voorzien we een kant-en-klaar campagnepakket dat bestaat uit aangepast educatief materiaal, ondersteunende documenten, informatief materiaal en promotiemateriaal (met o.a. PAARS-polsbandjes).

4. Gratis deelnemen
Dankzij de financiële steun van de stad of gemeente waar de scholen zich bevinden kunnen de scholen (bijna altijd) een gratis campagnepakket ontvangen.
 
5. Bereik PAARS
In 2020 hadden, naast meer dan 100 secundaire scholen, ook álle universiteiten en hogescholen in Vlaanderen en Brussel (Nederlandstalig) zich geëngageerd om deel te nemen aan PAARS en werd de campagne eveneens met succes verspreid in het Europees Parlement. 
PAARS groeit jaar na jaar; ook in coronatijden hebben 21 nieuwe steden en gemeenten zich met hun scholen aangesloten. 
In 2021 wordt de campagne in het lager onderwijs en de jeugdbeweging gelanceerd.
  
Ontdek in onze uitgebreide voorstelling van de campagne (op onze website) op welke manier PAARS ook duurzaam is en hoe leerkrachten gratis kunnen deelnemen aan een PAARS-webinar van KLIQ vzw.
 

[email protected]
Jeroen Thierens: gsm 0498 53 07 38
www.paars.today